Marie-Louise4indonesia.reismee.nl

Ik heb geen last van twee linker handen

Als je dan denkt dat je wasmachine goed is aangesloten en hij ook daadwerkelijk kunt wassen heb je het mis. Wasmachine vol, wasmiddel erin, watertoevoer open, wasmachine aan en ik blij dat m’n wasmachine het goed. Maar nee springt de waterslang los van de kraan…. Nu heb ik dus wel zelfgeleerd hoe je goed een wasmachine kan aansluiten, ik word nog eens handig!

Afgelopen zondag was ik uitgenodigd op een bruiloftsfeest. Een typisch Indonesische bruiloft werd mij verteld. Nu snap ik dus ook waarom ze dachten dat ik al getrouwd was. Voordat je het bruidspaar mag feliciteren moet je eerst de hele familie afgaan met handjes schudden (van minst belangrijkst naar belangrijkste persoon uit de families). Als je dan uiteindelijk bij het bruidspaar op het podium beland moet er een statige foto gemaakt worden…lachen kunnen ze dan niet. En mag je aanschuiven bij het lopend buffet. Na een halfuur ofzo dat wij binnen waren, werd het bruidspaar van het podium afgehaald. Bruid ging met haar familie aan de ene kant van het podium en bruidegom aan de andere kant met zijn familie. Eenmaal op de zogenaamde dansvloer stond het bruidspaar een beetje statig langs elkaar, begint er een man vanalles om te roepen. Ibu Susy vertelde me dat ze nu moesten gaan dansen… Je raad het al lekker akward, maar het werd nog erger: And here is the first kiss! Echt waar het toppunt van akward. Het bruidspaar wist zich ook totaal geen houding te vinden… Geef mij maar liever een Nederlandse bruiloft waar gelachen en gefeest wordt!

Maandag ging ik samen met Ibu Susy en Darti naar Surabaya om eerst wat op bij de regering te regelen voor school om later terug te komen om de handtekening te zetten. Tussen door moest ik even op belangrijke lunch. Donateurs uit Indonesië die de stichting Bhaki Luhur steunen wilde graag lunchen met hoog bezoek uit Nederland. Nouja ik ben verreweg van hoog bezoek al zeg ik het zelf. Ik heb wel lekker gelunched, eend stond op het menu, echt een aanrader! Na de lunch gauw terug naar de regering om een handtekening te zetten (ik niet hoor maar Ibu Susy). En door naar Bhakti Luhur in Surabaya. Daar heb ik mogen knuffelen met de baby’s, ik zou ze het liefst allemaal mee naar huisnemen. Aangezien de kindjes daar allemaal geen ouders hebben en eigenlijk hun gehele jeugd in Bhakti Luhur blijven. Nog even bij de oma’s op het complex lang, waar ik nog enigzinds een woordje Nederlands kon spreken. Van de hoofd Ibu daar nog stof meegekregen zodat ik een mooie Indonesische jurk kan maken voor kerst, ik moet dus nog even aan de slag. Het resultaat kunnen jullie dus verwachten tegen kerst!

Dinsdag kon ik dus weer naar school waar mijn klasgenootjes al stonden te wachten op mij! Miss Louise hoor ik dan en het liefst zitten ze dan ook bij mij aan tafel zodat ik ze kan helpen met rekenen en zij hun bij met taal. Dinsdagmiddag ging ik met de dames naar school omdat er gekeken moest worden naar het volleybal tussen de zusters en een wisma! De dames zaten liever te kijken waar de jongens zich aan het uitsloven waren.. ik vond het veel leuker om te zien hoe de zusters aan het volleyballen waren.

Vandaag is het voor mij een rustig dagje; Eindelijk uitkunnen slapen na 2wkn is echt heerlijk. Een verjaardag van Romo Matheüs stond op de planning. Daar de plaatstelijke bisschop mogen ontmoeten en veel gepraat. Dat praten gaat overigens wel in 4 talen; Nederlands, Indonesisch, Engels en Duits en het liefst dan ook nog in één zin! Ik ga straks nog een talenknobbel ontwikkelen…. Als het goed is staat er vanmiddag nog een mis op de planning waar nieuwe zusters worden gekleed. Maar of dat de zusters zijn van non of de zusters zijn van verpleegkundige is mij nog niet helemaal duidelijk, dat zien we vanzelf wel. En vanavond nog even mijn koffer pakken. Nee hoor, ik kom nog niet terug hoor! Maar wij gaan de bergen in en daar ook een nachtje slapen op de plek waar het aller eerste huis van Bhakti Luhur staat.

Genoeg dus nog op de planning!

Berichtjes zijn altijd welkom en wil je een keertje skype; 11:15u -12:15 Nederlandse tijd maar stuur voor de zekerheid maar een berichtje via fb of whatsapp.

Reacties

Reacties

Je grote broer

Ben benieuwd wat je van je kerst jurk gaat knutselen. Gelukkig heb je het er naar je zin en is er heel veel te doen. Geniet ervan ;)

"Tante"Rosa

Hoi Marie Louise,leuk te lezen hoe het je vergaat.Wat betreft je kerst jurk,je er gewoon inwikkelen en klaar!Handigheid krijg je door het gewoon te proberen,met stoom
zou ik wel voorzichtiger zijn.Veel plezier in de bergen.

Annemie Waterman

Hallo Marie Louise, erg leuk die verhalen en fijn dat je het naar je zin hebt. Ben erg benieuwd naar de jurk voor Kerst.
geniet van je stage. Heel veel groetjes

François Wolters

Hoi Marie-Louise,
Nu je de eerste paar weken door bent gekomen is het het harstikke leuk om al je avonturen en belevingen te volgen.
Wellicht vlieg ik binnen kort weer naar Singapore / Malaysia voor het werk
Ik zal je op de hoogte houden van de trip en wellicht kunnen we elkaar nog even opzoeken, Jij naar mij of ik naar jou. Wie weet.
Ik blijf je dagelijks even volgen, is gewoon erg leuk om te doen.
Groetjes van Francois en natuurlijk ook van Ilonka, Stan, Luc en Tijn

Tijn Wolters

Hoi Marie-Louise
Ik wil ook even van mij laten horen.
Gisteren heb ik weer gevoetbald en zodadelijk ga ik tennissen (competitie).
Ik mis je eigenlijk wel al een beetje.
En ik wil je vragen hoe vind je het daar?
Kom je nog wel terug?
Skype nog veel met Frans "Hallo"?
Ik ga wel met jou skypen als mama dat ook doet.

Groetjes en knuffel Tijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!